Formel1.se

Inför Formel 1-säsongen 2025: Schemat, regeländringar & mästarföraren byter stall

I helgen är det äntligen dags för en ny formel 1-säsong att dra igång! En säsong som kommer att inledas i Australien. Vi kollar in schemat, regeländringar samt vilken mästarförare som har bytt stall.

24 lopp på schemat även 2025

Säsongen 2025 bjuder på samma 24 lopp som fjolårets säsongen. Men med några mindre föändringar när det gäller upplägget av säsongen.

En ändring för säsongen är att Australiens GP kommer att vara först ut på schemat. Och det är första gången sedan 2019 som säsongen inleds i Australien. Som vanligt är det sedan Abu Dhabis GP som avslutar säsongen, den 7 december.

Se hela schemat här >

Lewis Hamilton byter team

Som vanligt är det en del förarskiften som sker inför en ny säsong. Den störa förarnyheten inför säsongen 2025 är att Lewis Hamilton byter från Mercedes till Ferrari. Hamilton har under sina många år i Mercedes kört hem hela sju VM-titlar. Men på senare år har det gått trögt för Hamilton och kan det vända nu under Ferrari?

Värt att nämna är att Sergio Perez lämnar Red Bull på grund av ett svagt resultat under 2024. som bland annat ledde till att red Bull tappade titeln i förarmästerskapet. Perez har inte fått något nytt kontrakt med ett annat Formel 1-stall.

Läs mer om förarförändringar här >

Vem är favorit att vinna? – så säger oddsen

Max Verstappen har vunnit fyra raka VM-titlar men är inte favorit inför årets upplaga. Efter en flygande start på säsongen så gick det trögare på slutet under fjolåret, även om han höll undan och tog hem titeln. Red Bull tappade dock konstruktörsmästerskapet till McLaren, och behöver komma på banan igen. Oddsen pekar nu på att Lando Norris och hans stall McLaren tar hem båda titlarna, även om det inte är ett jättestort favoritskap.

Se oddsen nedan just nu hos Unibet (uppdateras löpande).

Vinnaroddsen på mästerskapen i Formel1

Förarmästerskapet 2025 - Vinnare förarmästerskapet

Spel Vinstchans Odds
Spelstopp: 25-12-07 02:00
Oscar Piastri
33.82% 1.30
Piastri, Oscar
23.76% 1.85
Norris, Lando
13.53% 3.25
Verstappen, Max
13.53% 3.25
Lando Norris
11.72% 3.75
Russell, George
1.07% 41.00
Max Verstappen
0.66% 67.00
Antonelli, Andrea Kimi
0.22% 201.00
Hamilton, Lewis
0.22% 201.00
Leclerc, Charles
0.22% 201.00
Charles Leclerc
0.09% 501.00
George Russell
0.09% 501.00
Albon, Alexander
0.04% 1,000.00
Alexander Albon
0.04% 1,000.00
Alonso, Fernando
0.04% 1,000.00
Andrea Kimi Antonelli
0.04% 1,000.00
Bearman, Oliver
0.04% 1,000.00
Bortoleto, Gabriel
0.04% 1,000.00
Carlos Sainz
0.04% 1,000.00
Doohan, Jack
0.04% 1,000.00
Esteban Ocon
0.04% 1,000.00
Fernando Alonso
0.04% 1,000.00
Franco Colapinto
0.04% 1,000.00
Gabriel Bortoleto
0.04% 1,000.00
Gasly, Pierre
0.04% 1,000.00
Hadjar, Isack
0.04% 1,000.00
Hülkenberg, Nico
0.04% 1,000.00
Isack Hadjar
0.04% 1,000.00
Jack Doohan
0.04% 1,000.00
Lance Stroll
0.04% 1,000.00
Lawson, Liam
0.04% 1,000.00
Lewis Hamilton
0.04% 1,000.00
Liam Lawson
0.04% 1,000.00
Nico Hülkenberg
0.04% 1,000.00
Ocon, Esteban
0.04% 1,000.00
Oliver Bearman
0.04% 1,000.00
Pierre Gasly
0.04% 1,000.00
Sainz, Carlos
0.04% 1,000.00
Stroll, Lance
0.04% 1,000.00
Tsunoda, Yuki
0.04% 1,000.00
Yuki Tsunoda
0.04% 1,000.00
Fler odds Färre odds

Konstruktörsmästerskapet 2025 - Konstruktörsmästerskap vinnare

Spel Vinstchans Odds
Spelstopp: 25-12-07 02:00
McLaren
92.98% 1.01
Ferrari
2.29% 41.00
Mercedes
2.29% 41.00
Red Bull Racing
1.84% 51.00
Alpine
0.09% 1,000.00
Aston Martin
0.09% 1,000.00
Haas F1
0.09% 1,000.00
Kick Sauber
0.09% 1,000.00
Racing Bulls
0.09% 1,000.00
Williams
0.09% 1,000.00
Fler odds Färre odds

Konstruktörsmästerskapet 2025 - Vinnare förutom McLaren

Spel Vinstchans Odds
Spelstopp: 25-12-07 02:00
Ferrari
71.23% 1.22
Mercedes
15.80% 5.50
Red Bull Racing
12.41% 7.00
Alpine
0.09% 1,000.00
Aston Martin
0.09% 1,000.00
Haas F1
0.09% 1,000.00
Kick Sauber
0.09% 1,000.00
Racing Bulls
0.09% 1,000.00
Williams
0.09% 1,000.00
Fler odds Färre odds

Regeländringar säsongen 2025

Inga bonuspoäng för snabbaste varvtiden

Bonuspoängen för snabbaste varvtid har avskaffats. Tidigare kunde en förare inom topp 10 ta hem en extra poäng, vilket ibland ledde till strategiska pit stops enbart för att uppnå detta.

Obligatoriska förarkylsystem vid hög värme

Om temperaturen under ett lopp eller sprint överstiger 31°C utlyses ett värmeriskläge. Detta medför att lagen måste utrusta bilarna med ett särskilt kylsystem för föraren, vilket ökar bilens vikt med 2 kg under kortare sessioner och 5 kg under längre sessioner.

Ändrade kvalificeringsregler vid utebliven session

Om väderförhållandena gör att en kvalificeringssession inte kan genomföras, fastställs startordningen baserat på förarmästerskapets aktuella ställning. Vid ofullständiga sessioner används även tider från tidigare sessioner för att ordna startfältet.

Fler spårsessioner för rookie-förare

För att ge nya förare mer erfarenhet utökas den obligatoriska FP1-sessionen för rookie-förare. Tidigare skulle varje lag köra en rookie i varje bil per säsong, men nu ska detta dubbelas – vilket innebär fyra sessioner per lag under året.

Restriktioner för testkörning med äldre bilar

Test av tidigare års bilar (TPC) är nu begränsat: medan lagen får använda upp till 20 testdagar per år, får deras tävlingsförare endast köra fyra dagar med en total maxsträcka på 1000 km. Endast ett TPC-fordon per lag är tillåtet vid varje testtillfälle.

Skärpta regler kring DRS och vingjusteringar

De tekniska reglerna har förtydligats: DRS-systemet får endast ha två lägen (öppet eller stängt), vilket stoppar innovationer som ”mini-DRS”. Dessutom har testerna för bakvingsdeflektion skärpts med högre belastningskrav. Ytterligare begränsningar för fram- och bakvingsprofiler är planerade att träda i kraft senare under säsongen.

Däcktest med modifierad ”mule car”

Under säsongens avslutande test i Abu Dhabi introduceras ett extra moment med en så kallad mule car, anpassad för att testa däck med nya specifikationer inför 2026. Det innebär att utöver den vanliga Young Driver Testen ska lagen även få möjligheten att köra med modifierade äldre bilar för att utvärdera nästa generations däck.