Formel1.se

Kommer McLaren vara lika överlägsna med de nya Formel 1-bilarna under 2026?

Formel 1-teamen förbereder för de stora regeländringarna inför säsongen 2026, regler som kan ändra allt. Och framförallt hur detta påverka McLarens nuvarande dominans? Under 2025 har ju teamets förare legat i toppen, något som inte gick att förutse för bara något år sedan. McLaren har i praktiken satt upp en ny standard för de andra teamen, men de nya reglerna kan mycket möjligt ändra på detta.

Oddsen från spelbolagen visar McLarens dominans under 2025

McLaren gick in i den nuvarande säsongen som regerande mästare, och kunde snabbt cementera sin sin position i toppen. Resultaten under de första loppen innebar att oddsen på svenska bettingsajter knappt rörde sig. De flesta marknader verkade redan då McLaren som en given titelkandidat.

Redan under säsongens mitt hade McLaren ett stort försprång i konstruktörstabellen, och i takt med det blev marknader som ”vinnare utan McLaren” vanligare. Faktum är att intresset för själva huvudstriden i princip försvann, till och med hos högt rankade bettingsajter som Expekt, som Casinofeber betygsätter till 4.3 av 5.

Mot slutet av sommaren handlade mycket av intresset snarare om vem som skulle bli bästa utmanare, eftersom oddsen på McLaren låg så lågt att de knappt erbjöd spelvärde. Det gav en tydlig bild av hur stort förtroendet är för deras utvecklingstakt, strategiska precision och tekniska tillförlitlighet.

Nya regler 2026: Vad ändras?

De regler som är nya inför 2026 kommer att leda till mer omfattande förändringar än vad Formel 1 har genomgått på länge. Bilarna blir både lättare och mindre, med syfte att ge smidigare körkänsla och bättre möjligheter till närkamp på banan.

Den största nyheten är dock införandet av aktiv aerodynamik, som innebär att föraren kan växla mellan två lägen – ett med högre marktryck för kurvor och ett med lägre luftmotstånd för raksträckor. Det ersätter dagens DRS-system och ställer helt nya krav på både elektronik och aerodynamik.

På motorsidan blir hybridtekniken ännu viktigare. Den elektriska effekten ökar kraftigt jämfört med dagens system, med ungefär hälften av kraften från el. Samtidigt tas MGU-H-komponenten bort. Det gör att motorpaketen blir enklare men också mer beroende av effektiv energihantering. Att bränslet dessutom ska vara helt hållbart påverkar dessutom både motorkaraktär och prestanda.

McLarens styrkor inför den nya säsongen

McLaren har under ett flertal säsonger byggt upp en utvecklingsstruktur som visat sig vara både effektiv och pålitlig. Den nya vindtunneln ger precision i aerodynamiken och de interna processerna gör att nya uppgraderingar ofta fungerar redan vid första försöket. Dessutom finns det en kontinuiteten på ledarsidan och en stabilitet i föraruppställningen som ger en stark grund att stå på.

Motoravtalet med Mercedes ger tillgång till en beprövad drivlina och ett tekniskt utbyte som kan visa sig bli avgörande med tanke på att de nya reglerna kommer att kräva tajtare integration mellan motor, elsystem och aerodynamik. McLaren har dessutom de resurser som krävs för att kunna driva parallella utvecklingsspår utan att tappa tempo.

Möjliga risker och konkurrenternas fördelar

Även om McLaren skulle kliva in som favorit 2026 så är det inte med ett läge som är helt fritt från osäkerheter. Som kundteam är teamet beroende av hur väl deras motorpartner lyckas med den nya hybriden – de kan inte utöva samma kontroll över integrationen som fabriksstallen kan.

För de lag som utvecklar både motor och chassi internt, som Honda, Ferrari, Audi och Red Bull, kan det förmodas bli enklare att optimera samspelet mellan kraftpaket, energiåtervinning och aktiv aerodynamik.

Dessutom finns det en risk att McLarens nuvarande försprång kan komma att motverkas av de begränsningar i vindtunnel- och CFD-timmar som toppteamen måste leva upp till, enligt systemet för Aerodynamic Testing Restriction (ATR).

Hur kommer oddsen att utvecklas?

När regelverket ändras kraftigt kan även små ändringar bli dyrbara. Och det är väl känt att bettingmarknaden ofta värderar dominanta lag lite väl högt inför nya säsonger. Vilket kan sätta McLaren i en helt ny situation, än inför denna säsongen.

Samtidigt visar historien att tekniska förändringar ofta bjuder på överraskningar. Om något av de jagande teamen hittar rätt kan oddsen på McLarens snabbt förändras. Och inte längre vara den självklara favoriten.

Under 2025 har McLaren i princip varit synonymt med favoritskap. Oddsen på att teamet skulle ta konstruktörstiteln har legat stabilt på mycket låga nivåer, och allt eftersom säsongen gått har en del spelbolag som sagt rentav börjat erbjuda marknader där McLaren exkluderats.

Det här är ett tydligt tecken på hur ensidigt fältet har blivit, men också på hur säker marknaden upplever att McLarens styrka är. När man som spelare i princip inte längre kan få något värde i ett spel på teamet så säger det mycket om hur cementerad deras position är.

Men saker kan ändras fort i F1 och Oscar Piastris krasch i september kan ha ställt saker på ända. Plötsligt är Verstappen med i kampen om VM och det kan göra att oddsläget kommer att förändras. I skrivande stund ligger de två rivalerna faktiskt exakt lika hos Expekt, med odds på 3.25.

För 2026 gäller dessutom att de nya reglerna ger ett helt nytt tekniskt läge, och den typen av förändringar brukar göra att spelboteamen blir mer försiktiga i sina bedömningar. Det öppnar dörren för att oddsen nästa säsong blir mer spridda och svårare att tolka.

Publicerad den

Updaterad

Av