Hoppa till innehåll
Meny
Formel1.se logo
  • Hem
  • Schema
  • Lopp
  • Banor
  • Förare
  • Om oss
Formel1.se logo
Formel 1 hjälm
  • Stora profiler inom F1
  • Svenskar som tävlat i F1
  • Kvinnor i Formel 1
  • Förare 2023
Formel 1 bana
  • Klassiska lopp & banor
  • Flaggor i F1-lopp
  • Schema 2023
  • Lopp 2023
  • Banor 2023
Formel 1 bil
  • Om Formel 1-bilen
  • Om däcken

Autodromo Nazionale Monza

Plats: Milano, Italien
Öppnades: 1922
Längd: 5.793 km
Kurvor: 11
Banrekord: 1:21.046 Rubens Barrichello, Ferrari 2004
Event: Italiens GP

Autodromo Nazionale Monza är en speciell och anrik bana belägen i en pittoresk park 30 minuter norr om Milano. Den byggdes sommaren 1922 av 3500 arbetare och innehöll från början en lång oval, som gjorde att banan total mätte 10 000 meter. Efter en dödsolycka på ovalen år 1928, då Emilio Materassi och 27 åskådare omkom slutade man använda den under ett par år. Den kom att byggas om men under årens lopp fortsatte olyckor och ovalen togs bort helt, även om det finns rester kvar.

Banan används för Italiens GP.

Monza är den snabbaste banan

Autodromo Nazionale Monza är den snabbaste banan för säsongen och det är även den bana där flest Grand Prix lopp har hållits på en och samma plats. Endast en gång efter banan byggdes har Italiens GP hållits på en annan bana, vilket var 1980. Då hölls loppet på Autodromo Enzo e Dino Ferrari, även känd som Imola.

Monza är 5 793 meter och innehåller tre bansträckningar, samt tre berömda kurvor: Curva di Lesmo, Curva Parabolica och Variante Ascari. Genomsnittshastigheten som hålls är som nämnts den högsta av alla banorna på F1-kalendern. Till exempel när Kimi Räikkönen körde varvet på 1:21,504 gav det en genomsnittshastighet på 255,9 km/h.

Ronnie Petersons död

Totalt har Monza krävt livet av 52 förare och 35 åskådare och trots att ombyggnader har gjorts, riktas fortfarande kritik mot avsaknaden av tillräckligt med avåkningszoner.

Till exempel omkom föraren Ronnie Peterson efter en olycka på Autodromo Nazionale Monza år 1978, då han drabbades av emboli efter operationen.

Bloggen

  • Charles Leclerc och Monaco-förbannelsen
  • Intryck efter säsongens fyra första race
  • Förarlineupen inför Formel 1-säsongen 2021.
  • Halon – en F1-förarares skyddsängel
  • Sjunde gången gillt för Hamilton

Mer från bloggen >

©2023 Formel1.se | WordPress-tema: EcoCoded