Plats: Monte Carlo, Monaco
Första lopp: 1929
Grundare: Antony Noghès
Längd: 3,340 km
Kurvor: 19
Banrekord: 1:14.439 – M Schumacher 2004
Event: Monacos GP
Circuit de Monaco är i folkmun mest känd som Monte Carlo eftersom banan till stor del är förlagd i Monte Carlo i Monaco. Varje år i maj äger en deltävling i Formel 1 -VM rum på Circuit de Monaco, som är en av de svåraste och viktigaste banorna på F1 kalendern.
Circuit de Monaco är en mycket speciellt bana
Att bygga banan tar sex veckor. Den är mycket speciell då det är den enda bana som helt och hållet körs på allmän väg och dessutom innehåller en tunnel. Den är smal, med stora nivåskillnader och snäva kurvor. Bland annat innehåller den en av kurvorna på F1 kalendern där lägst hastighet hålls, samt en av dem där högst hastighet kan hållas. Omkörningar på banan är svåra, vilket gör att kvalificeringarna blir extra viktiga.
Även tunneln anses svår då ljusförhållandena skiftar från ljust till mörkt och vice versa på en sträcka med hög hastighet. Tunneln blir även problematisk vid regn.
Circuit de Monaco är klassad som den ultimata banan för att testa förarskickligheten i Formel 1. Att svenska F1-föraren Ronnie Petersson har vunnit här kan därför anses vara extra ärofyllt.
Dödskrascher har inträffat
Innan vissa säkerhetsåtgärder vidtogs innebar avkörningar att föraren kunde krascha in i byggnader, fönster, en tågstation eller andra föremål som förekommer i stadsmiljö. Till exempel är Alberto Ascari och Paul Hawskins två förare som har kört ut i hamnen, vilket skedde 1955 och 1965. Ingen av dem fick dock några större skador.
Däremot finns andra förare som har förolyckats på banan, då fyra dödskrascher har inträffat på Circuit de Monaco:
1948 – Norman Linnecar
1952 – Luigi Fagioli
1962 – Dennis Taylor
1967 – Lorenzo Bandini
Under 1970-talet placerades Armco-räcken ut och under samma decennier designades banan om. Efter fyra variationer genom åren fick banan sitt nuvarande utseende 2002.
Circuit de Monaco är den kortaste bana på F1 kalendern, men som verkligen sätter körskickligheten på prov. Om Monacos GP inte redan existerat hade det förmodligen inte tagits med på F1 kalendern på grund av säkerhetsskäl.