Suzuka Circuit

Plats: Suzuka City, Mie Prefecture, Japan
Kapacitet: 155 000 åskådare
Öppnades: 1962
Arkitekt: John ”Hans” Hugenholz
Längd: 5.807 km
Kurvor: 17
Banrekord: K Räikkönen, McLaren MP4-20 (2005)
Event: Japans GP

Suzuka International Racing Course, eller Suzuka Circuit, ligger i Suzuka City i Japan. Den designades som en testbana för Honda 1962 av holländaren John ”Hans” Hugenholtz och är en av de få banor i världen som är i form av en åtta.

Banan har modifierats tre gånger under årens lopp och blev betydligt säkrare efter 1983 när fler barriärer och avåkningsytor tillkom.

Banan kan användas på tre sätt: antingen sin fulla längd eller som ”Suzuka East” eller ”Suzuka West”.

Krävande och omtyckt bana

Suzuka är en av de äldsta banorna på F1 VM-kalendern och är en av dem som är populärast både bland förarna och åskådarna, då den är svår och kräver körskicklighet. På grund av detta och tack vare den speciella designen har Japans GP ofta lagts sist på kalendern. Snabbhet spelar en viktig roll på Suzuka Circuit.

Japans GP kom med på VM kalendern 1976 men under åren 2007 och 2008 kördes loppet på Fuji Speedway istället, en bana som ägs av Toyota. Men då Toyota, på grund av ekonomiska skäl, drog sig ur överenskommelsen om att Japans GP skulle varvas mellan banorna så körs loppet enbart på Suzuka. Även andra tävlingar anordnas på Suzuka, till exempel Super GT och Suzuka 8 Hours.

Dödsolyckor

Flera dödsolyckor har skett på banan. Bland annat omkom Daijiro Kato i en krasch under MotoGP år 2003 och sedan dess har MotoGP inte återvänt till Suzuka.

En annan dödsolycka skedde 1996 när amerikanenElmo Langley drabbades av en hjärtinfarkt när han körde säkerhetsbilen under ett uppvisningsrace för Nascar. Han är den enda förare som har dött på Suzuka som inte har varit japan.

Förekom i Pole Position II

Tillsammans med Fuji Speedway var Suzuka Circuit en av de fyra banor som förekom i videon Pole Position II. Banan har även medverkat i flera videospel, till exempel Forsza Motorsort 2, 3 & 4 och Gran Turismo 4, 5 & 6.

En kommentar till “Suzuka Circuit”

Kommentarer inaktiverade.