I helgen var F1 äntligen tillbaks på legendariska Monaco Street Circuit. Tredje gången gilt för Charles Leclerc, den enda monegasken i den nuvarande föraruppställningen. Men förbannelsen hänger kvar över Ferrari-föraren, och efter helgen har han ännu inte tagit sig i mål i ett enda Monaco GP.
Första året i F1 körde han sina bromsar för varma och kraschade in i bakänden på Brendon Hartleys bil. Senast det begav sig i Monaco bommade Ferrari kvalet helt, och monegasken tog sig inte ens ur första kvalrundan. Lägg därtill till att racet på söndagen fick avbrytas, och Charles Leclercs Monaco-förbannelse är ett faktum.
När F1 i helgen var tillbaks i Monaco efter ett års uppehåll pga coronapandemin var det därför en minst sagt revanschsugen Leclerc som dök upp. Den annars långsamma Ferrarin visade sig hålla ett starkt tempo under träningarna, och även kvalet blev succéartat. Med bara minuter kvar av tredje kvalrundan var det Leclerc i topp. Men aldrig ska det vara enkelt. Under sista försöket snuddade Leclercs höger framhjul barriären, hjulupphängningen gav upp och bilen fortsatte rakt in i nästa barriär. Sessionen rödflaggades och avslutades, vilket innebar pole position för hemmahoppet. Men också stora frågetecken kring hur illa det gått med bilen.
Inget byte av växellåda
Tidigt under söndagen kom beskedet. Ferrari hade gått igenom bilen och konstaterat att skadorna inte var så pass allvarliga att växellådan behövde bytas ut. Ett sådant byte hade inneburit fem platsers nedflyttning i startordningen, ett dråpslag på en bana där omkörningar är snudd på omöjliga. En lättnadens suck hördes i hela depån, kanske skulle Leclerc äntligen få glänsa på gatorna där han växte upp.
Men Monaco-förbannelsen hänger kvar. På väg ut till griden rapporterade Leclerc problem med bilen. Väl tillbaks i depån konstaterades att en trasig drivaxel ställde till problemet, och det fanns inte tid nog att reparera skadan. Bilen kom aldrig till start, och Leclerc kunde bara konstatera en tredje DNF i Monaco – på lika många försök.
Max Verstappen och Red Bull toppar tabellen
Max Verstappen blev med det första bilen ut på griden, även om han fick starta från andra startrutan. Red Bull-föraren var oerhört stabil hela loppet igenom, och säkrade sin första vinst i Monaco. Vinsten blev extra intressant på grund av att Mercedesteamet hade sin sämsta helg på länge. Lewis Hamilton startade som sjua, efter ett katastrofalt kval. Valtteri Bottas hade en betydligt utgångsposition från tredje startrutan – men racet slutade i katastrof. Under Bottas däckbyte gick höger framdäck inte att lossa, och med det tog racet slut för hans del. Ryktet säger att däcket i skrivande stund, nästan ett dygn efter att racet startat, så sitter däcket fortfarande fast på bilen.
Bottennapp för Mercedes med andra ord. Resultatet? Red Bull tar över stafettpinnen i världsmästerskapet. Max Verstappen leder för första gången förar-VM, och för första gången på länge är det inte heller Mercedes som leder i konstruktörs-VM. Perez slutade på en fin fjärdeplats i racet, vilket tar Red Bull upp i ledning. Det bådar gott för en riktigt tight och spännande säsong.
Verstappen fick sällskap på podiet av Carlos Sainz på andra plats, som med det säkrade sin första pallplats med Ferrari. Tredjeplatsen gick till Lando Norris, som fortsätter visa imponerande fart i McLaren – som han nyligen säkrade ett nytt flerårskontrakt med.
Nästa race på schemat är Baku den 6 juni.