Bana: Autódromo José Carlos Pace
Varv: 71
Total längd: 305.879 km
Schema för São Paulo Grand Prix 2024
Första träningen: | 1/11 15:30 |
Sprintkval: | 1/11 19:30 |
Sprint: | 2/11 15:00 |
Kval: | 2/11 19:00 |
Loppet: | 3/11 18:00 |
Resultat 2023
# | Förare | Team | Varv | Tid | Poäng |
---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull | 71 | 1:56:48.894 | 25.00 |
2 | Lando Norris | McLaren | 71 | +8.277 | 19.00 |
3 | Fernando Alonso | Aston Martin | 71 | +34.155 | 15.00 |
4 | Sergio Pérez | Red Bull | 71 | +34.208 | 12.00 |
5 | Lance Stroll | Aston Martin | 71 | +40.845 | 10.00 |
6 | Carlos Sainz | Ferrari | 71 | +50.188 | 8.00 |
7 | Pierre Gasly | Alpine F1 Team | 71 | +56.093 | 6.00 |
8 | Lewis Hamilton | Mercedes | 71 | +1:02.859 | 4.00 |
9 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 71 | +1:09.880 | 2.00 |
10 | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | 70 | 1.00 | |
11 | Logan Sargeant | Williams | 70 | 0.00 | |
12 | Nico Hülkenberg | Haas F1 Team | 70 | 0.00 | |
13 | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | 70 | 0.00 | |
14 | Oscar Piastri | McLaren | 69 | 0.00 | |
15 | George Russell | Mercedes | 57 | 0.00 | |
16 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 39 | 0.00 | |
17 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 22 | 0.00 | |
18 | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 0.00 | ||
19 | Alexander Albon | Williams | 0.00 | ||
20 | Charles Leclerc | Ferrari | 0.00 |
Vinnare av São Paulo Grand Prix
Säsong | Förare | Konstruktör |
---|---|---|
2023 | Max Verstappen | Red Bull |
2022 | George Russell | Mercedes |
2021 | Lewis Hamilton | Mercedes |
VM-premiär 1973
Brasiliens motorsporthistoria sträcker sig tillbaka till 30-talet, men det var inte förrän landet fick en egen racingstjärna i Emerson Fittipaldi i början på 70-talet som intresset blossade upp på allvar i landet och man bestämde sig för att satsa på att arrangera ett brasilianskt GP i formel 1.
Drömmen blev verklighet 1973 och precis som i sagornas värld blev det också just Emerson Fittipaldi som vann Brasiliens allra första VM-lopp. Sedan dess har Brasiliens GP varit en årligen återkommande tradition i Formel 1-VM och en uppskattad sport av hemmapubliken.
Banor i Rio och Sao Paulo har använts
Det första GP-loppet på brasiliansk mark kördes då, precis som nu, på Autodromo Jose Carlos Pace i storstaden Sao Paulo. Där stannade tävlingen fram till och med 1977 innan man på grund av underhåll bytte till Autodromo de Jacarepaguá i Rio de Janeiro. Året därpå var GP:t tillbaka i Sao Paulo men bara för ett kort tag, redan 1981 flyttades Brasiliens GP åter till Rio de Janeiro där GP-racen kom att arrangeras fram till 1989. Anledningen var att en ny brasiliansk racingstjärna hade stigit upp på himmelen, Nelson Piquet, som kom från just Rio de Janeiro.
Det blev dock inte Nelson Piquet som dominerade på Jacarepaguá i Rio de Janeiro utan fransmannen Alain Prost som vann hela fem race på banan medan Piquet endast körde hem två segrar inför hemmapubliken.
Alain Prost har vunnit mest
Alain Prost toppar inte bara segerlistan på Jacarepaguá, han har också vunnit det brasilianska GP:t fler gånger än någon annan förare med sex segrar i Brasilien på CV:t. Michael Schumacher och Carlos Reutemann ligger tvåa med fyra segrar vardera. Det mest framgångsrika stallet på Brasiliens racingbanor har McLaren varit med hela 12 segrar. Tvåa ligger Ferrari med 10 vinster på brasiliansk mark.
GP:et tillbaka på Jose Carlos Pace
Sedan 1990 har Brasiliens Grand Prix körts på Sao Paulo-banan Autodromo Jose Carlos Pace och där har åskådarna bland annat kunnat se Michael Schumacher, Ayrton Senna, Felipe Massa och Sebastian Vettel köra hem viktiga segrar och GP-poäng.
Banan i Rio de Janeiro som senare kom att döpas om från Jacarepaguá till Autódromo Internacional Nelson Piquet är numer riven för att ge plats åt andra sportsliga framgångar i samband med OS 2016.
Fittipaldi, Piquet & Senna – världsmästare
Sedan premiären 1973 har det nu blivit över 40 Grand Prix race i Formel 1 i Brasilien och sedan Emerson Fittipaldis framgångståg i början av 70-talet så har landet fostrat ytterligare två världsmästare: Nelson Piquet (1981, 1983, 1987) och Ayrton Senna (1988, 1990, 1991).