Circuit Gilles Villeneuve

Plats: Montreal, Kanada
Första lopp: 1978
Längd: 4.361 km
Kurvor: 14
Banrekord: 1:13,622, Ruben Barrichello
Event: Kanadas GP

Belägen på den konstgjorda ön île Notre-Dame i floden St Lawrens River har racingbanan Gilles Villeneuve en fantastisk inramning strax utanför Montreals stadskärna. När man på 70-talet beslöt att flytta Kanadas GP från Mosport Park till en säkrare bana började bygget av motorbanan på ön. Banan fick namnet île Notre-Dame och invigdes som kanadensisk GP-bana 1978. Namnet ändrades till Gilles Villeneuve 1982 som en hedersbetygelse till kanadensaren Gilles Villeneuve som omkom under GP-kvalet i Belgien samma år. Det är också därför det precis vid start och målgång står ”Salut Gilles” målat på asfalten.

Villeneuve vann första racet

Gilles Villeneuve blev den förste som vann Kanadas GP på Gilles Villeneuve 1978 och sedan dess har storstjärnor som Ayrton Senna, Sebastian Vettel och Michael Schumacher följt i hans fotspår. Schumacher är i särklass den förare som varit mest framgångsrik på Gilles Villeneuve då han vunnit GP:et i Kanada sju gånger. Han har också innehaft banrekordet två gånger, men efter att banan byggdes om 2002 är det Ruben Barrichello som har banrekordet på 1:13,622 som han satte 2004.

Wall of champions har stoppat flera stjärnor

Sex gånger har banan byggts om sedan invigningen 1978. Från början var Gilles Villeneuve 4.500 km lång och efter den senaste ombyggnationen 2002 är banan 4.361 km lång. Från och med 2002 kör man 70 varv under tävlingsracen, vilket blir totalt 305 270 km av total koncentration på en 14 kurvor slingrig bana med en medelhastighet på 217 km/h. Dock ses inte Gilles Villeneuve som en av de svårare banorna på GP-touren, men det finns åtminstone minst två knepiga partier under varje varv, dels en snäv hårnålskurva och dels en chican som ligger precis innan mål/start. Där har många världsstjärnor gjort misstag som resulterat i att de kört in i säkerhetsmuren som avgränsar banan från vattnet. Senast var det Pastor Maldonado som 2012 gick på samma nitlott som bland annat Schumacher, Vettel och Bruno Senna gjort innan honom. Det är för övrigt inte bara formel-1 förare som haft problem med chicanen, utan även tävlingsförare i andra motorsporter, och därför bär numer muren smeknamnet ”wall of champions”.