Första GP-loppet: 2004
Bana: Shanghai International Circuit
Varv: 56
Total längd: 305.066 km
Schema för Kinas Grand Prix 2024
Första träningen: | 19/4 05:30 |
Sprintkval: | 19/4 09:30 |
Sprint: | 20/4 05:00 |
Kval: | 20/4 09:00 |
Loppet: | 21/4 09:00 |
Resultat 2024
# | Förare | Team | Varv | Tid | Poäng |
---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull | 56 | 1:40:52.554 | 25.00 |
2 | Lando Norris | McLaren | 56 | +13.773 | 18.00 |
3 | Sergio Pérez | Red Bull | 56 | +19.160 | 15.00 |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | 56 | +23.623 | 12.00 |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 56 | +33.983 | 10.00 |
6 | George Russell | Mercedes | 56 | +38.724 | 8.00 |
7 | Fernando Alonso | Aston Martin | 56 | +43.414 | 7.00 |
8 | Oscar Piastri | McLaren | 56 | +56.198 | 4.00 |
9 | Lewis Hamilton | Mercedes | 56 | +57.986 | 2.00 |
10 | Nico Hülkenberg | Haas F1 Team | 56 | +1:00.476 | 1.00 |
11 | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | 56 | +1:02.812 | 0.00 |
12 | Alexander Albon | Williams | 56 | +1:05.506 | 0.00 |
13 | Pierre Gasly | Alpine F1 Team | 56 | +1:09.223 | 0.00 |
14 | Guanyu Zhou | Sauber | 56 | +1:11.689 | 0.00 |
15 | Lance Stroll | Aston Martin | 56 | +1:22.786 | 0.00 |
16 | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 56 | +1:27.533 | 0.00 |
17 | Logan Sargeant | Williams | 56 | +1:35.110 | 0.00 |
18 | Daniel Ricciardo | RB F1 Team | 33 | 0.00 | |
19 | Yuki Tsunoda | RB F1 Team | 26 | 0.00 | |
20 | Valtteri Bottas | Sauber | 19 | 0.00 |
Sprintresultat 2024
# | Förare | Team | Varv | Tid | Poäng |
---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull | 19 | 32:04.660 | 8.00 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 19 | +13.043 | 7.00 |
3 | Sergio Pérez | Red Bull | 19 | +15.258 | 6.00 |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | 19 | +17.486 | 5.00 |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 19 | +20.696 | 4.00 |
6 | Lando Norris | McLaren | 19 | +22.088 | 3.00 |
7 | Oscar Piastri | McLaren | 19 | +24.713 | 2.00 |
8 | George Russell | Mercedes | 19 | +25.696 | 1.00 |
9 | Guanyu Zhou | Sauber | 19 | +31.951 | 0.00 |
10 | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 19 | +37.398 | 0.00 |
11 | Daniel Ricciardo | RB F1 Team | 19 | +37.840 | 0.00 |
12 | Valtteri Bottas | Sauber | 19 | +38.295 | 0.00 |
13 | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | 19 | +39.841 | 0.00 |
14 | Lance Stroll | Aston Martin | 19 | +40.299 | 0.00 |
15 | Pierre Gasly | Alpine F1 Team | 19 | +40.838 | 0.00 |
16 | Yuki Tsunoda | RB F1 Team | 19 | +41.870 | 0.00 |
17 | Alexander Albon | Williams | 19 | +42.998 | 0.00 |
18 | Logan Sargeant | Williams | 19 | +46.352 | 0.00 |
19 | Nico Hülkenberg | Haas F1 Team | 19 | +49.630 | 0.00 |
20 | Fernando Alonso | Aston Martin | 17 | 0.00 |
Vinnare av Kinas Grand Prix
Säsong | Förare | Konstruktör |
---|---|---|
2024 | Max Verstappen | Red Bull |
2019 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2018 | Daniel Ricciardo | Red Bull |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2013 | Fernando Alonso | Ferrari |
2012 | Nico Rosberg | Mercedes |
2011 | Lewis Hamilton | McLaren |
2010 | Jenson Button | McLaren |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull |
2008 | Lewis Hamilton | McLaren |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari |
2006 | Michael Schumacher | Ferrari |
2005 | Fernando Alonso | Renault |
2004 | Rubens Barrichello | Ferrari |
Kinas GP historia
Visionen av Kinas Grand Prix eller Chinese Grand Prix, startade på tidigt 1990-tal. Den kinesiska regeringen planerade och byggde en F1 bana i staden Zhuhai i södra Kina. Zhuhai International Circuit lades till provisoriskt på 1999 F1 World Championship kalendern men kunde inte uppfylla den standard som FIA hade satt.
Men den kinesiska regeringen gav inte upp och med viss hjälp från arrangörerna av Macau Grand Prix kunde fösta F1 loppet hållas i Kina 2004. Shanghai International Circuit kontrakterades för att få arrangera Kinas GP under åren 2004-2011. Det första loppet ägde rum 26 september 2004 och vanns av Ferraris Rubens Barrichello.
Värt att notera är att år 2006 vanns Kinas GP av Michael Schumacher, vilket blev hans sista F1 seger. Det är även han som innehar varvsrekord på 1:32.238, vilket sattes 2004.
Under 2008 rapporterades det att framtiden för Kinas GP var osäker. Anledningen var att det gick med förlust. Men loppen kom att fortsätta och år 2011 skrevs ett nytt kontrakt. Förseningen till det nya kontraktet tros bero på att avgifterna till F1 för att hålla racet var bland de dyraste, men att de sänktes.
Kort fakta om Shanghai International Circuit
Shanghai International Circuit är designad av Hermann Tilke och var när den byggdes en av de dyraste banorna, då den kostade $450 miljoner.