Hoppa till innehåll
Meny
Formel1.se logo
  • Hem
  • Schema
  • Lopp
  • Banor
  • Förare
  • Om oss
Formel1.se logo
Formel 1 hjälm
  • Stora profiler inom F1
  • Svenskar som tävlat i F1
  • Kvinnor i Formel 1
  • Förare 2023
Formel 1 bana
  • Klassiska lopp & banor
  • Flaggor i F1-lopp
  • Schema 2023
  • Lopp 2023
  • Banor 2023
Formel 1 bil
  • Om Formel 1-bilen
  • Om däcken

Hockenheimring

Plats: Hockenheim, Baden-Würtemberg, Tyskland
Kapacitet: 120 000 åskådare

Öppnades: 29 maj 1932
Längd: 4.574 km

Kurvor: 17
Banrekord: 1:13.780 – K Räikkönen, McLaren-Mercedes (2004)

Event: Tysklands GP

Tysklands GP arrangeras i år på Hockenheimring. Sedan 2008 körs deltävlingen i F1-VM vartannat år på Nürburgring i Rhineland-Palatinate och vartannat år på Hockenheimring i Baden-Würtetemberg i Tyskland.

Hockenheimrings historia

Hockenheimring byggdes ursprungligen 1932 och användes för motorcykelracing. Ett par år senare expanderades banan för att användas som en testbana för Mercedes-Benz och Auto Union.

En ny version byggdes återigen på 1960-talet. Hockenheimring var på denna tid en höghastighetsbana men efter att Jim Clark dog i en olycka 1968 under ett Formel 2-lopp, gjordes banan om och saktades ner. 1970 kördes det första Formel 1-loppet på Hockenheimring, men sedan dröjde det till 1977 innan ett nytt arrangerades. Efter det användes banan nästan alla år fram till 2008. Anledningen till att loppet flyttades 1970 från Nürburgring, där det tidigare hölls, var för att F1 förare beslutade att bojkotta Tysklands GP om inte förändringar gjordes på Nürburgring.

Bilar fick slut på bensin

Från början var Hockenheimring en relativt lång bana, drygt 6.823 km, och under ”turboeran” fick detta konsekvenser. Eftersom det fanns restriktioner kring bensinen hände det att förare inte kom i mål på grund av att bilen fick slut på bensin. Mest berömt är kanske loppet 1986 då Alain Prost fick bensinstopp innan mållinjen och försökte knuffa sin McLaren över denna, innan han gav upp på grund av distansen. Han slutade ändå sexa med värdefulla poäng som hjälpte honom mot han andra världsmästartitel.

I början på 2000-talet kortades banan ner, efter krav från F1. Hermann Tilke stod för designen inför Tysklands GP 2002. Banan genomgick stora förändringar då de långa rakorna i skogssektionerna kapades till förmån för snäva hörn. Detta har fått utstå en del kritik från dem som tycker att banans karaktär har gått förlorad då de unika tekniska utmaningar som den tidigare banan erbjöd har blivit mer homogena med övriga F1-banor.

Två Grand Prix
Tidigare har det arrangerats två Grand Prix om året i Tyskland, då Luxemburgs GP eller European Grand Prix har gått av stapeln på Nürburgring. Men 2007 offentliggjorde Bernie Ecclestone att bara ett Grand Prix ska hållas, så sedan dess turas man om att använda banorna.

Bloggen

  • Charles Leclerc och Monaco-förbannelsen
  • Intryck efter säsongens fyra första race
  • Förarlineupen inför Formel 1-säsongen 2021.
  • Halon – en F1-förarares skyddsängel
  • Sjunde gången gillt för Hamilton

Mer från bloggen >

©2023 Formel1.se | WordPress-tema: EcoCoded